BIST10.924,53%-1.3
USD42.213%0,24
EURO48,8961 %0.49
ALTIN5.434,09 %0.83

25 yıldır KOÜ’de: Prof. Dr. İdil Sayımer

Mavi Kocaeli Gazetesi olarak röportaj serimizde Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İdil Sayımer ile devam ediyoruz. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde dekan Prof. Dr. Sayımer’in odasında yaptığımız röportajda, akademik yolculuğunu, fakültenin gelişimini, yeni medya çağında iletişimin dönüşümünü, yapay zekanın etkilerini ve fakülteye dair gelecek planlarını konuştuk.

Güncelleme Tarihi: 15 Eylül 2025 11:39
Abone OlGoogle News

Röportajı ekibimiz gazetemizin sorumlu yazı işleri müdürü Orhan Balcı, muhabirimiz Oğuzhan Hafızoğlu ile köşe yazarımız ve foto muhabirimiz Ziya Ulaş ile gerçekleştirdik. İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İdil Sayımer sorularımızı içtenlikle yanıtladı.

“10 YIL ÖZEL SEKTÖRDE ÇALIŞTIM”

İşte Prof. Dr İdil Sayımer’in anlattıkları. Prof. Dr. İdil Sayımer, İstanbul Üniversitesi Filoloji mezunu olduğunu belirterek ve akademik hayatını anlatarak sözlerine başladı. Prof. Sayımer, Filoloji mezunu olsa da lisansüstü çalışmaları hep İletişim Fakültesi’nde olmuş. Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanında yüksek lisans ve doktora yaparken, bir yandan da özel sektörde, uluslararası bir şirkette görev almış. “Yaklaşık 10 yıl özel sektörde çalıştım. Doktora sürecim de o döneme denk geldi. Doktora bittikten sonra akademiye geçmek istedim, zaten hedefim de buydu” diyen Sayımer, aslında İstanbul Üniversitesi’nde kalmayı planlarken Kocaeli Üniversitesi’nin ilanıyla yollarının kesiştiğini dile getirdi. 2000 yılında rahmetli Prof. Dr. Şermin Tekinalp ile görüşerek fakültedeki görevine başladığını ifade eden Sayımer, “25 yıl geçti, burada başladım, burada devam ediyorum.” dedi.

 

FAKÜLTENİN GELİŞİMİ

Sayımer, fakültenin gelişimi ve bölümler hakkında değerlendirmelerde bulundu. “Umuttepe'ye taşınıldığında Halkla İlişkiler ve Reklamcık ayrıldı. Reklamcılık ayrı bir bölüm oldu. Görsel İletişim de ayrı bölüm oldu. İyi ki Görsel İletişim bölüm ayrılmış, istihdam alanı çok geniş.” diyen Sayımer, Yeni Medya bölümünün de YÖK tarafından açıldığını ancak aktif olmadığını ekledi. Sayımer, “Şimdi kadro isteyeceğiz Yeni Medya bölümüne. Gazetecilik derslerinde de Yeni Medya derslerimiz var. Yeni Medya Okuryazarlığı dersimiz var, onu çok önemsiyoruz. Hatta üniversite ortak dersi olarak açtım. Mühendislik ve tıp öğrencileri de geliyor. Çok yararlandıklarını söyleyen mesajlar alıyorum.” ifadelerini kullandı. Dijital medyanın sağladığı görünürlüğe dikkat çeken Sayımer, “Farklı kimlikler inşa ediliyor ve onun üzerinden iletişim sağlanıyor. Neyin doğru, neyin yanlış olduğunu görmek artık kolay değil. Dijital medyanın gereksinimlerini iyi öğrenmek gerekiyor.” diye konuştu.

KONTENJAN VE İSTİHDAM DENGESİ

Sayımer, öğrenci kontenjanlarına dair önemli bir değişiklik yaşandığını söyledi: “Normalde kontenjanlarımız 80’di, YÖK bu sene 40’a düşürdü. Bu bizim talebimizdi zaten. Görsel İletişim hariç tüm bölümlerimizde kontenjan 40 oldu. Görsel İletişim mezunlarımızın birçoğu Avrupa’da çalışıyor. Biz bunu istiyorduk çünkü İletişim Fakültesi’nin en büyük sıkıntısı çok sayıda öğrenci olması. 40 kişilik sınıflar daha kaliteli ve etkili olacak.”

 

ATÖLYE OLANAĞI

Öğrencilerin sektörde tercih edilmesinin nedenini atölyelere bağlayan Sayımer şöyle konuştu: “Fakültemizden mezun olup sektörde çalışan çok öğrencimiz var. Bu bizi mutlu ediyor çünkü tercih ediliyorlar. Bunun bir nedeni atölyelerimizin olması. Sektörde yapılan her şeyi burada gösteriyoruz. Haber ajansımız var, Genç Açı uygulama gazetemiz var. Radyo Ki var. Reklam ajansımız Koraj Atölyemiz var. Bir de uygulama televizyonumuz var. Öğrencilerimiz bu atölyelerde tecrübe kazanıyor.”

TEORİ VE UYGULAMA DENGESİ

İletişim fakültelerinin farklı yaklaşımlarına değinen Sayımer, kendi fakültelerinde dengeyi gözetmeye çalıştıklarını söyledi: “Bilgi Üniversitesi uygulamaya dönüktür, Ankara Üniversitesi tamamen teoriktir. Oradan mezun olan kuramcıdır. Biz ikisini dengelemeye çalışıyoruz. Gazetecilik bölümünde kuramlar biraz daha ağır basıyor ama öğrenciler sahaya da çıkıyor ve tecrübe kazanabiliyor.”

YAPAY ZEKA VE İLETİŞİM

Sayımer, yapay zekânın önemini şöyle vurguladı: “Yapay zeka bütün bilim dallarını ilgilendiriyor. İletişimciler için de çok önemli. Halkla İlişkiler alanı teknolojiyi en son takip eden gruptur ama artık kaçış yok. Yapay zekâ araçlarını kullanmadan hızlı ve iyi bir şey üretmek kolay değil. Rekabet bu noktaya geldi. Bazı öğrencilerimiz yapay zekayı hocalarından daha iyi kullanıyor. Bunun dezavantajları da var; ödev ve tez hazırlarken yapay zekaya başvuranlar oluyor. Bu çok faydalı değil.”

 

GÜNLÜK TEMPOSU

Günlük programını da paylaşan Sayımer, yoğun tempoyu şu sözlerle özetledi:
 “Toplantılarımız oluyor. Senato toplantıları olduğunda çok yoğun oluyoruz. Fakültenin işleyişi ile ilgili toplantılar yapıyoruz. Yemek yemeye vakit bulamıyoruz. Akademik çalışmalarıma devam ediyorum. Günümüzün çoğu çalışmakla geçiyor. Fakülte için bir şeyler yapmaya çalışıyoruz.”

FESTİVAL VE KONGRE HAZIRLIKLARI

Son olarak etkinliklerden söz eden Sayımer şunları kaydetti: “İletişim Festivalimiz her sene olmaya başladı. Yeni dönemde de olacak. Bu sene ayrıca kongre organizasyonlarımız olacak. İletişim Araştırmaları Derneği ile uluslararası bir kongre düzenleyeceğiz. Tarihler henüz net değil, muhtemelen mayısta olacak. Çalışmalarımız devam ediyor.”

2.367 ÖĞRENCİ EĞİTİM GÖRÜYOR

2024-2025 öğretim döneminde İletişim Fakültesi 24. dönem mezunlarını verdi. İletişim Fakültesi toplam kayıtlı öğrenci sayısı ise röportaj yaptığımız gün 2 bin 367 olarak açıklandı.

PROF. DR. İDİL SAYIMER AKADEMİK KARİYERİ

İstanbul Üniversitesi’nde Batı Dilleri ve Edebiyatları lisansı yaptı, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanında yüksek lisans ve doktora derecelerini aldı. BP Petrolleri A.Ş.’de görev yaptı, akademiye 2000 yılında Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde Dr. Öğretim Üyesi olarak girdi. Halen Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde Profesör ve Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü Bölüm Başkanı olarak çalışıyor. Ağırlıklı olarak; yeni medya okuryazarlığı, halkla ilişkiler ve dijital pazarlama alanlarında dersler veriyor, araştırmalarını sürdürüyor. 2017-2019 yılları arasında Tübitak 1001 proje yürütücülüğü yaptı, Tübitak SOBAG panellerindeki görevlerine devam ediyor. Kocaeli Üniversitesi Yeni Medya Merkezi Müdürlüğünü yürütüyor.

 

İLETİŞİM FAKÜLTESİ TARİHÇE

1998 → Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin Kuruluşu (Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Radyo Televizyon ve Sinema, Gazetecilik)

2000 → İletişim Bilimleri Tezli Yüksek Lisans Programı’nın Açılışı

1999–2004 → 17 Ağustos 1999 Depremi nedeniyle Hereke Yerleşkesi’ne geçiş

2002–2003 → İkinci Öğretim Programlarının Açılışı

2004 → Umuttepe Yerleşkesi’ne Geçiş

2004 → Halkla İlişkiler ve Tanıtım Tezli Yüksek Lisans Programı’nın Açılışı

2005 → Görsel İletişim Tasarımı ve Reklamcılık Bölümlerinin Açılışı

2005 → Gazetecilik Tezli Yüksek Lisans Programı’nın Açılışı

2008 → İletişim Bilimleri Doktora Programı’nın Açılışı

2009 → İletişim Tasarımı ve Bilişim Teknolojileri Tezsiz Yüksek Lisans Programı’nın Açılışı

2009 → Radyo, Sinema, Televizyon Tezli Yüksek Lisans Programı’nın Açılışı

2009 → Halkla İlişkiler ve Tanıtım Doktora Programı’nın Açılışı

2011 → Halkla İlişkiler ve Tanıtım Tezsiz Yüksek Lisans Programı’nın Açılışı

2015 → Görsel İletişim Tasarımı ve Reklamcılık Tezli Yüksek Lisans Programı’nın Açılışı

2018 → Bilgi Teknolojileri ve İletişim Tezsiz Yüksek Lisans Programı’nın Açılışı

2018 → Gazetecilik ve Medya Çalışmaları Doktora Programı’nın Açılışı

2019 → Radyo, Televizyon ve Sinema Doktora Programı’nın Açılışı

 
 
 
 
 
 

İLETİŞİM FAKÜLTESİ UYGULAMA BİRİMLERİ

KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ HABER AJANSI (KOÜHA): 2002 yılından itibaren teori ile uygulamanın bütünleştirilmesi yoluyla öğrencilerin ileri medya uygulamaları kapsamında habercilik ve gazetecilik pratiklerini geliştirmeleri desteklenmekte; ayrıca üniversitenin faaliyetlerinin kamuoyuna duyurulması sağlanmaktadır.

GENÇ AÇI UYGULAMA GAZETESİ: 1999 yılında yayın hayatına bir duvar gazetesi olarak başlayan Genç Açı gazetesi aracılığıyla öğrencilerin yazılı ve dijital basının işleyişini uygulamalı olarak öğrenmeleri sağlanmakta; aynı zamanda üniversitenin faaliyetleri kamuoyuyla paylaşılmaktadır.

HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM ATÖLYESİ ( HİT ATÖLYE): 2003 yılından itibaren öğrencilerin halkla ilişkiler alanında deneyim kazanmaları desteklenmekte; sosyal sorumluluk, kurumsal iletişim ve yaratıcı projeler yürütülmekte, seminerler ve sektörel iş birlikleriyle mesleki gelişimlerine katkı sağlanmaktadır.

KOCAELİ REKLAM AJANSI (KORAJ): 2005 yılından itibaren öğrencilerin teorik bilgiyi uygulamayla birleştirerek reklam yazarlığı, dijital pazarlama ve sosyal medya alanlarında yaratıcı projeler geliştirmeleri desteklenmektedir. Sektör iş birlikleri, KORAJ e-Dergi ve öğrenci etkinlikleri aracılığıyla alandaki güncel gelişmeler takip edilmekte ve uygulama deneyimi kazandırılmaktadır.

İLETİŞİM FAKÜLTESİ UYGULAMA RADYOSU (RADYO Kİ 94.8): 2003 yılından itibaren Radyo Kİ aracılığıyla öğrencilerin radyoculuk alanında kuramsal bilgiyi uygulamayla bütünleştirmeleri, program hazırlama ve sunma deneyimi kazanmaları desteklenmektedir. Özgün içerik üretimi, özel yayınlar ve etkinlik haberleriyle öğrencilerin yayıncılık becerileri geliştirilmekte, üniversite ve kente katkı sağlanmaktadır.

KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ UYGULAMA VE ARAŞTIRMA TELEVİZYONU ( KOÜ TV ): 2015 yılından itibaren KOÜ TV aracılığıyla öğrencilerin belgesel, haber ve tematik programlarda deneyim kazanmaları sağlanmakta; kuramsal eğitimleri uygulamayla bütünleştirilmektedir. Televizyon programı hazırlama ve sunma süreçleriyle sektörel beceriler geliştirilmektedir. Üniversitenin etkinlik ve tanıtım yayınları ile bilimsel çalıştay, söyleşi ve konser yayınları da gerçekleştirilmektedir.

GÖRSEL İLETİŞİM ATÖLYESİ (GİT ATÖLYE): 2006 yılından itibaren öğrencilerin illüstrasyon ve tasarım alanında yenilikçi çalışmalar geliştirmeleri desteklenmekte; sanatsal bakış açısını güçlendiren uygulamalar sergiler ve etkinliklerle paylaşılmaktadır. Ayrıca sektörden profesyonellerle buluşmalar yoluyla öğrencilerin tasarıma dair perspektifleri genişletilmektedir.

FOTOĞRAF ATÖLYESİ: Analog fotoğrafçılık için karanlık oda, kimyasal banyo, stüdyo ve ışıklandırma imkânlarıyla donatılan Fotoğraf atölyesi, öğrencilerin sanatsal projeler geliştirmelerine olanak sağlamaktadır. Fotoğrafın geleneksel yöntemleriyle yaratıcı farkındalık kazandırılmakta, kuruluşundan itibaren öğrencilerin profesyonel fotoğrafçılık alanında uygulama deneyimi edinmeleri desteklenmektedir.

 

Hatice Hünerel
Yazma kurallarını okudum ve kabul ediyorum.600 karakter kaldı
×

Bu sayfalarda yer alan yorumlar kişilerin kendi görüşleridir.
Yazılan yorumlar hiçbir şekilde mavikocaeli.com.tr’nin görüş ve düşüncelerini yansıtmamaktadır.
Yazılanlardan mavikocaeli.com.tr sorumlu tutulamaz.

0 Yorumlar