Trafik sıkışıklığı sorunu…
Orhan Balcı
Ülkemizin coğrafyasının en önemli noktasında olan kentimiz,
Anadolu’yla, Avrupa arasındaki adeta bir köprü vazifesini yaparken bir çok sorunla karşı karşıya kalıyor.
Bu sorunların başında ise trafik konusu yer alıyor.
İlimizde ve yaşamımızı sürdürdüğümüz merkez ilçemiz İzmit’te, trafik sorununun nedenlerine baktığımızda,
Bölgenin coğrafi konumu,
Sanayi kenti olmasının yoğunluğu,
Her yıl 30 bin ile 50 bin arasındaki nüfus artışı,
Tüm bunlarla paralellik barındıran ulaşım altyapısı,
Olarak değerlendirebiliriz.
Kentimizdeki 12 ilçede sabah ve akşam saatlerinde yaşanan trafik sorunu veya başka bir değişle trafik sıkışıklığı artık gün içinde de karşımıza çıkıyor.
Ücretsiz olarak hizmet veren D-100 ve D-130 Karayolu’nda yaşanan trafik sıkışıklığının iş günü olarak bilinen haftanın 5 günü net bir şekilde yaşanıyor.
Özellikle Derince -İzmit ve Gölcük-İzmit arasında sabah ve akşam saatlerinde trafik yoğunluğunun oluşması nedeniyle sürücüler ve halkımız zor anlar yaşıyor.
Dün sabah İzmit Yenidoğan’dan, ofise gelirken D-100 Karayolu’nda yaşanan trafik sıkışıklığı nedeniyle adım adım ilerleyen trafik akışının getirdiği olumsuzluğu,
Gölcük tarafından gelen iş yerindeki arkadaşlarımın Yuvacık İzmit Kandıra Sapağı’na kadarki trafikte çektiği çileyle,
Trafiğin neredeyse durma noktasına gelmesi, özel araçlar, işçi-öğrenci servis araçları, tır ve kamyonların karayolunda oluşturduğu bu trafik yoğunluğu nedeniyle güne ve haftaya başladık.
İster toplu taşıma aracını kullanın ister kendi özel aracınızla yola çıkın trafik sıkışıklığı beraberinde, strese bağlı sinirlerin gerginliğini, işe okula geç kalma kaygısı ve zaman kaybının getiriyor.
Gecikmeler, yakıt tüketimini arttırıyor. Verimlilik düşüşü gibi nedenlerle ekonomik kayıplara yol açıyor.
Araçların trafikte uzun süre beklemesi, egzoz emisyonlarının artmasına ve hava kirliliğinin yükselmesine neden oluyor.
Trafikte yaşanan yoğunluk ve stres, sürücü ile yolcuların psikolojik ve fiziksel sağlığını olumsuz etkiliyor.
Değerli okurlar,
Yaşadığımız bu sorunu gündeme taşırken çözüm önerisi de üretmemiz gerekiyor.
Nüfus yoğunluğu coğrafi olumsuzluk sanayi kenti olma özelliği sadece bizde değil dünyadaki bir çok kentte var ve buna çözüm üretmişler.
Ne yapmışlar?
Metro, tramvay, hafif raylı sistem ve metrobüs gibi modern ve yüksek kapasiteli toplu taşıma sistemlerinin yaygınlaştırılmışlar.
Trafik yönetimini optimize etmek, trafik akışını iyileştirmek ve sürücülere anlık bilgi sağlamak için akıllı trafik sistemlerini kurmuşlar.
Mevcut yolların genişletilmesi, yeni bağlantı yollarının yapılması, kavşak düzenlemelerinin iyileştirilmesini, sorunlu noktalara çözümler üretmişler.
Kısa mesafelerde bisiklet ve yaya kullanımını teşvik etmişler.
Deniz ulaşımının geliştirilmesi için çalışma yapmışlar.
Sanayi bölgelerindeki yoğun araç trafiğini azaltmak için alternatif güzergahlar oluşturmuşlar.
Sürücü ve yayaların trafik kurallarına uyma konusunda bilinçlendirilmesi, trafik kazalarını azaltarak trafik akışına olumlu katkı sağlamak için çok farklı eğitim çalışması yapmışlar.
Tüm bunları bizim kentimiz hem de İzmit’te uygulayabiliriz.
Kocaeli ve İzmit'teki trafik sorununun çözümü, bütüncül bir yaklaşımla farklı ulaşım modlarının entegrasyonunu, altyapı yatırımlarını ve toplu taşıma odaklı politikaları içeren uzun vadeli stratejilerle mümkün olabileceğini de vurgulamak isterim.
Sorunun çözümü için daha çok çalışılması gerektiğini belirtmeliyim.