İzmit’in yaşam ve ticaret merkezi olarak yıllardır hem trafik hemde insan yoğunluğu açısından kent merkezinin yükünü taşıyan Yürüyüş Yolu yeniden dizayn edilecek. Yürüyüş Yolu yeniden düzenleme projesi kapsamında öncelikle yaya önceliği ve yeşil alan üzerinden gidilecek. Hürriyet Caddesi trafiğe kapatılacak, Cumhuriyet Caddesi batıdan doğuya akacak şekilde iki şeritli yol olacak . Cumhuriyet Caddesi’nin kotu yükseltilerek Hürriyet caddesini doldurulacak. Böylece yaya trafiğindeki problem giderilecek. Proje, “Millet yürüyecek, esnaf büyüyecek” sloganı kapsamında esnafada öncelik verilerek yapılacak.
KALICI ÇÖZÜMLER ÜRETİLECEK
Projeyi yapan Özer ve Ülger Mimarlık adına konuşan proje sorumlusu Mucip Ürger, “Yürüyüş Yolu’ndaki yoğun araç trafiği, yaya güvenliği için risk teşkil ediyor. Görüntü ve gürültü kirliğine neden oluyor. Kaldırım genişliğinin yetersizliğinden kaynaklanan sorunlar, yürüyüş imkanını kısıtlıyor, ticaretin gelişmesine engel oluyor. Alan yetersizliği asırlık çınarlarımızı tehdit ediyor. Proje kapsamında bu sorunların tamamını kalıcı olarak ortadan kaldırıyoruz.
KAMUSAL ALAN 36 BİN METREKAREYE ÇIKACAK
Bugün hala ağaç dizelerinden alamdaki tren yolunun değerini okuyabilirsiniz. Çpk uzun yıllardır kentin kültürel sahnesi burası. Aynı zamanda en özgün kamusal alanı. Buna bağlı olarak çok yoğun bir trafik yoğunluğu altında kalmış durumda. Bizin amacımız öncelikle bu trafik sorununu çözmek. Trafikten alıp yayaya vermek. Fevziye, Yenicuma Sabri Yalım ve Belsa alanları yürüyüş yolunun ana odakları ve yoğunluğun fazla olduğu yerler. Hürriyet Caddesi tamamen kamusal alana entegre olacak. Kamusal alan 26 bin metrekarede 36 bin metrekareye çıkacak” şeklinde konuştu.
CUMHURİYET CADDESİ NEDEN TRAFİĞE KAPATILMADI?
Tanıtım projesinde soruları cevaplayan Tahir Büyükakın neden Cumhuriyet Caddesinin trafiğe kapatılmadığı sorusuna cevap verdi. Büyükakın , “Kamusal alan modern şehirlerde önemli bir detaydır. Trafikten alıp yayaya vermek modern şehrin önemli ölçütüdür. Cumhuriyet caddesini yayalaştırmak için çok çalıştık ama yayalaşamıyor. Çünkü o trafiği akıtacağımız başka bir ask kalmıyor. D-100’ün tamamen değişmesi gerekiyor. Bunun içinde iki yıla uzanan bir inşaat çalışması gerekiyor. Bu kadar uğraşılacağına daha pratik bir çözüm bulduk ve bu projeyi ortaya çıkardık. Tramvayın bence ağaçların arasından gitmesi gerekiyordu. Beyoğlu İstiklal caddesi gibi bir cadde olurdu ama biz tramvayı Ankara Caddesi’nden geçirdiğimiz için bu proje yapılamıyor. Üç ay içinde uygulama projesi bitecek. Uygulama projesi bitmeden kazma vurmak olmaz” ifadelerine yer verdi.
CADDELER EŞİT SEVİYEYE GETİRİLECEK
Proje yapım süresinden bahseden Büyükakın, “Proje dokuz alt kısma ayrılacak ve aynı anda 3 noktada çalışma yapılarak başlanacak. Daha sonra kalan üç, üç şeklinde eylem planı hazırlığımız var. Altyapıda ciddi bir iş yok. Cumhuriyet Caddesi’nin kotunu yükseltip Hürriyet Caddesini dolduracağız. Şuanda yürüyüş yolunda kullanıcı dostu olmayan bir trafik sorunu var. Hürriyet Caddesi yürüyüş yoluna katılarak ortadaki kot basılarak caddeler birleştirilecek. Proje 8 ay gibi bir süre alıyor. Caddeleri yaparken esnafların kaldırımlarına dokunulmayacak.
DÜKKAN ÖNLERİNDE 15 GÜN ÇALIŞMA OLACAK
Toplamda bir mekanın önü iki ay etkilenecek. Örneğin Alemdarı yaparken 45 gün etkilendi cadde ama bizzat esnaf dükkanının önü çok kısa bir süre meşgul edildi. Yürüyüş yolu projesinde de böyle olacak. Dükkan önlerinde 15 günü geçmeyecek şekilde kaldırımlarda ise 2 ayı geçmeyecek şekilde çalışma yapılacak. Yine yürüyüş yolunda bulunan binalarının cephe iyileştirilmesi yapılacak. Tek tip değil belli bir form üzerinden gidilerek yenileşme yapılacak. Yine tabelalalar düzenlenecek.” diye konuştu.
MODERNİST BAKIŞ AÇISIYLA YAPILAMAZ
Diğer alanlardanda bahseden Büyükakın, “İnönü Caddesi’de Valilik Meydanı’da Fuar Alanı’da bu projenin içerisinde var. Bunlar ve Yürüyüş yolu projesinden ayrı düşünülemez. Kentin duygusal bağlarıda var. Modernist bir bakış açısıyla yıkar geçerim mantığı olmaz. İnsanların burada kalması gerekiyor dediği bir yer bence kalmalı. İnsanların bağları koparılıp atılamaz. Çarşı esnafıylada sürekli konuşuyoruz. Onlarında fikirlerini alarak projeyi sürdürüyoruz. Kentimizin merkezi geleneksel bir merkez. Ona uyum sağlayarak çalışlma yapılması gerekiyor” dedi
ENGELLİ ÇOCUKLARA UYGUN PARK
Son olarak engelli çocuklar için ayrı bir park yapılacak mı sorsunuda cevaplayan Büyükakın, “Engelli parkı yapmak doğru bir yaklaşım değil. Onun yerine parklarımızı onların kullanımına uygun yapmak bizim görevimiz. Bütün parklarımız zaten onlarında olmalı mantığıyla hareket ediyoruz. Bu yüzden proje kapsamında bulunan parklarımızı engelli çocuklarımıza uygun yapacağız” diyerek sözlerini sonlandırdı.
KALICI ÇÖZÜMLER ÜRETİLECEK
Projeyi yapan Özer ve Ülger Mimarlık adına konuşan proje sorumlusu Mucip Ürger, “Yürüyüş Yolu’ndaki yoğun araç trafiği, yaya güvenliği için risk teşkil ediyor. Görüntü ve gürültü kirliğine neden oluyor. Kaldırım genişliğinin yetersizliğinden kaynaklanan sorunlar, yürüyüş imkanını kısıtlıyor, ticaretin gelişmesine engel oluyor. Alan yetersizliği asırlık çınarlarımızı tehdit ediyor. Proje kapsamında bu sorunların tamamını kalıcı olarak ortadan kaldırıyoruz.
KAMUSAL ALAN 36 BİN METREKAREYE ÇIKACAK
Bugün hala ağaç dizelerinden alamdaki tren yolunun değerini okuyabilirsiniz. Çpk uzun yıllardır kentin kültürel sahnesi burası. Aynı zamanda en özgün kamusal alanı. Buna bağlı olarak çok yoğun bir trafik yoğunluğu altında kalmış durumda. Bizin amacımız öncelikle bu trafik sorununu çözmek. Trafikten alıp yayaya vermek. Fevziye, Yenicuma Sabri Yalım ve Belsa alanları yürüyüş yolunun ana odakları ve yoğunluğun fazla olduğu yerler. Hürriyet Caddesi tamamen kamusal alana entegre olacak. Kamusal alan 26 bin metrekarede 36 bin metrekareye çıkacak” şeklinde konuştu.
CUMHURİYET CADDESİ NEDEN TRAFİĞE KAPATILMADI?
Tanıtım projesinde soruları cevaplayan Tahir Büyükakın neden Cumhuriyet Caddesinin trafiğe kapatılmadığı sorusuna cevap verdi. Büyükakın , “Kamusal alan modern şehirlerde önemli bir detaydır. Trafikten alıp yayaya vermek modern şehrin önemli ölçütüdür. Cumhuriyet caddesini yayalaştırmak için çok çalıştık ama yayalaşamıyor. Çünkü o trafiği akıtacağımız başka bir ask kalmıyor. D-100’ün tamamen değişmesi gerekiyor. Bunun içinde iki yıla uzanan bir inşaat çalışması gerekiyor. Bu kadar uğraşılacağına daha pratik bir çözüm bulduk ve bu projeyi ortaya çıkardık. Tramvayın bence ağaçların arasından gitmesi gerekiyordu. Beyoğlu İstiklal caddesi gibi bir cadde olurdu ama biz tramvayı Ankara Caddesi’nden geçirdiğimiz için bu proje yapılamıyor. Üç ay içinde uygulama projesi bitecek. Uygulama projesi bitmeden kazma vurmak olmaz” ifadelerine yer verdi.
CADDELER EŞİT SEVİYEYE GETİRİLECEK
Proje yapım süresinden bahseden Büyükakın, “Proje dokuz alt kısma ayrılacak ve aynı anda 3 noktada çalışma yapılarak başlanacak. Daha sonra kalan üç, üç şeklinde eylem planı hazırlığımız var. Altyapıda ciddi bir iş yok. Cumhuriyet Caddesi’nin kotunu yükseltip Hürriyet Caddesini dolduracağız. Şuanda yürüyüş yolunda kullanıcı dostu olmayan bir trafik sorunu var. Hürriyet Caddesi yürüyüş yoluna katılarak ortadaki kot basılarak caddeler birleştirilecek. Proje 8 ay gibi bir süre alıyor. Caddeleri yaparken esnafların kaldırımlarına dokunulmayacak.
DÜKKAN ÖNLERİNDE 15 GÜN ÇALIŞMA OLACAK
Toplamda bir mekanın önü iki ay etkilenecek. Örneğin Alemdarı yaparken 45 gün etkilendi cadde ama bizzat esnaf dükkanının önü çok kısa bir süre meşgul edildi. Yürüyüş yolu projesinde de böyle olacak. Dükkan önlerinde 15 günü geçmeyecek şekilde kaldırımlarda ise 2 ayı geçmeyecek şekilde çalışma yapılacak. Yine yürüyüş yolunda bulunan binalarının cephe iyileştirilmesi yapılacak. Tek tip değil belli bir form üzerinden gidilerek yenileşme yapılacak. Yine tabelalalar düzenlenecek.” diye konuştu.
MODERNİST BAKIŞ AÇISIYLA YAPILAMAZ
Diğer alanlardanda bahseden Büyükakın, “İnönü Caddesi’de Valilik Meydanı’da Fuar Alanı’da bu projenin içerisinde var. Bunlar ve Yürüyüş yolu projesinden ayrı düşünülemez. Kentin duygusal bağlarıda var. Modernist bir bakış açısıyla yıkar geçerim mantığı olmaz. İnsanların burada kalması gerekiyor dediği bir yer bence kalmalı. İnsanların bağları koparılıp atılamaz. Çarşı esnafıylada sürekli konuşuyoruz. Onlarında fikirlerini alarak projeyi sürdürüyoruz. Kentimizin merkezi geleneksel bir merkez. Ona uyum sağlayarak çalışlma yapılması gerekiyor” dedi
ENGELLİ ÇOCUKLARA UYGUN PARK
Son olarak engelli çocuklar için ayrı bir park yapılacak mı sorsunuda cevaplayan Büyükakın, “Engelli parkı yapmak doğru bir yaklaşım değil. Onun yerine parklarımızı onların kullanımına uygun yapmak bizim görevimiz. Bütün parklarımız zaten onlarında olmalı mantığıyla hareket ediyoruz. Bu yüzden proje kapsamında bulunan parklarımızı engelli çocuklarımıza uygun yapacağız” diyerek sözlerini sonlandırdı.
Tramvay yürüyüş yolundan gidecekti orası tamamen trafiğe kapatılıp trafik şimdiki tramvay yoluna verilecekti, şehri ucubeye çevirdiniz … beton oldu komple insan biraz daha estetik ergonomik malzemeyle yapar
Umarım engelli rampaları prosedüre uygun yapılır bu kentte engel ilerde yasıyor birçok yerde bu sıkıntı var