Emeklilik hesabı yapanlar dikkat! 1 Ocak'ta her şey değişecek

SGK mevzuatına göre doğum, askerlik, yurt dışı borçlanması ve Bağ-Kur ihyası gibi işlemlerde ödenecek tutarlar, başvuru tarihindeki prime esas kazanç sınırlarına göre hesaplanıyor. Bu nedenle asgari ücrette yaşanacak artış, emeklilik için borçlanma yapacak vatandaşların ödeyeceği miktarı da doğrudan etkileyecek.   2026 yılında brüt asgari ücret 33 bin 30 TL olarak uygulanırken en düşük günlük borçlanma bedeli doğum borçlanmasında 352,32 TL, askerlik borçlanmasında ise 495,45 TL seviyesinde bulunuyor. 2027 yılında borçlanma tutarları ne kadar olacak? Asgari ücrete yüzde 28,4 oranında artış yapılması senaryosuna göre, 24 aylık doğum borçlanmasının maliyetinin yaklaşık 325 bin 713 TL'ye, 18 aylık askerlik borçlanmasının ise 343 bin 525 TL'ye yükselmesi bekleniyor. Yüzde 25 zam ihtimalinde bu tutarlar sırasıyla 317 bin 88 TL ve 334 bin 429 TL olurken, yüzde 30 zam yapılması durumunda doğum borçlanması 329 bin 772 TL'ye, askerlik borçlanması ise 347 bin 806 TL'ye çıkabilecek.   Mevcut tutarlardan yararlanmak için son tarih 31 Aralık SGK uygulamasında borçlanma bedelinin belirlenmesinde ödeme günü değil, başvuru tarihi esas alınıyor. Buna göre 31 Aralık 2026'ya kadar başvuru yapanlar mevcut asgari ücret üzerinden hesaplanan tutarlardan yararlanabilecek. 1 Ocak 2027 ve sonrasında yapılacak başvurularda ise yeni ücret tarifesi geçerli olacak. Borçlanma başvurusu kabul edilerek tebliğ edilen tutarın genel olarak bir ay içerisinde ödenmesi gerekiyor. Yurt dışı borçlanmalarında ise ödeme süresi üç ay olarak uygulanıyor. Süresi içerisinde ödeme yapılmaması halinde başvurunun geçersiz hale gelmesi ve yeniden başvuru yapılması gerekiyor.   Askerlik borçlanması emeklilik tarihini öne çekebilir İlk sigortalılık tarihinden önce gerçekleştirilen askerlik gibi sürelerin borçlanılması, sigorta başlangıcının geriye çekilmesini sağlayabiliyor. Bu durum bazı sigortalılar açısından emeklilik yaşını ve tarihini etkileyebiliyor. Doğum borçlanmasında ise kadın sigortalılar, en fazla üç çocuk için ve her çocuk başına iki yıla kadar borçlanma yapabiliyor. Bunun yanında yurt dışı çalışma süreleri, bazı eğitim ve staj dönemleri, ücretsiz izinler ve kanunda belirtilen diğer süreler de borçlanma kapsamına girebiliyor.