Gaziantep'te 20 okuldan 20 öğretmen bir araya gelerek "YaratıcıSanatsal Deneyimler" projesini başlattı. Okul öncesi öğretmenlerininyürüttüğü bu proje, 2005 yılında Avrupa Komisyonunun öğrenme programının anahareketi olarak başlatılan eTwinning platformu üzerinden yürütülmektedir.
Projenin kurucusu olan Gaziantep Nizip Zübeyde Hanım Anaokulu öğretmeni Devlet Koyuncu,projeye 2019 Ekim ayında başladıklarını, projede temel hedefin erken çocuklukeğitiminde çağdaş yaklaşımlarla öğretmenleri tanıştırmak ve eğitimuygulamalarına entegre edebilmelerini sağlamak olduğunu söyledi.
Proje hakkında bilgi veren Koyuncu, Waldorf pedagojisinintemel alındığı proje çalışmalarının bir rutini olması en önemli noktadır.Rutinler çocuğun günlük akışta onu nelerin beklediğini bilmesini, kendinigüvende hissetmesini sağlayacak ve daha anlamlı bir öğrenmeye zeminoluşturacaktır.
Bu sebeple her ay düzenli etkinliklerin tekrar edildiği bir planlama yapıldığını, çalışmaların beş temel öğeden oluştuğunu söyledi.
Masal Anlatımı
Her ay belirlenen bir masal, çocuklara anlatılır.Masal saatlerinin de kendi içinde rutinleri vardır ve bunlar her masalanlatımında uygulanır. Masal etkinliği içinüzerinde örtüsü olan küçük bir masa ayarlanır. Masanın üzerine bir mum vekibrit bırakılır. Masala başlarken mum öğretmen tarafından yakılır, masalsonunda bir öğrenci seçilerek mum söndürülür. Masada bir de esans( lavanta, yasemin yağıkullanılabilir.) bulundurulur ve bir öğrenci başlangıç rutini olarak esansısırasıyla arkadaşlarının ve öğretmenin eline sürer ve bitiminde parmak oyunuylamasala giriş yapılır.
Doğayı Keşfediyorum
Doğada ki değişimin de bir ritmi ve rutini vardır. Çocuklarınbu değişimi kartlarla resimlerle tanıtmak yerine, doğayı gözlemleyerek keşfetmeleri amaçlanmaktadır. Mevsimlerin,gökyüzünün, bulutların, bahçedeki bir ağacın değişiminin düzenli olarak izlenmesi vebu döngüyü çocukların keşfetmeleri çok önemlidir.
Mevsim Masası Hazırlama
Açık havada gözlemlenen mevsim özellikleri, temsili renkler ve materyallerle sınıfın birköşesine taşınır. Örneğin: Sonbahar mevsiminde masa sarı, kırmızı, turuncu gibimevsim renklerini taşıyan tüllerle süslenir; bahçeden toplanan yapraklar kozalaklar, mevsim meyve ve sebzeleriyerleştirilir.
Islak Üstüne Islak Sanat Çalışması
Her mevsim döngüsünde o mevsimi temsil edenrenklerle ıslak kağıt üzerine yapılan sulu boya ya daparmak boya ile çalışılır. Önemli nokta çocukların mevsimsel döngüleriözümsemeleri ve bunu yaratıcılıklarını kısıtlamadan, kendilerini resimsanatıyla ifade etmelerini sağlamaktır.
Bileklik Örme
Yapılanaraştırmalar, örgü örmenin çocuklarda el-göz koordinasyonu, duyu bütünleme,matematik becerisi gibi alanlarda gelişimlerini desteklediğini ortayakoymaktadır. Bunların yanında başladığı bir işi bitirme, sabırla bir ürün ortaya koyma bu etkinliğinönemli kazanımlarıdır.
Pandemi sürecine kadar proje ekibi rutinleri aksatmadan çalışmalarını yürüttü, fakatuzaktan eğitime geçilmesiyle birlikte proje ekibi de hemen planlama üzerindegüncellemeler yaparak sürece adapte oldu. Her öğretmenin kendi okulunda yapması planlanan proje sergisi, e-sergi faaliyetine dönüştürüldü ve sanal bir alanda proje sergisi yapıldı.
Devlet Koyuncu, projede yer alan Nevra Atıcı, MerveBetül Göksu , Ayşen Gemici, Tuğba Kankılıç,Merve Alkan, Şenel Çiftçi, Zerrin Öztürk, Neslihan Elmas, Duygu Alpay Karataş,Ayşenur Öztürk, Zeynep Geçmez, Özgül Cihan, Ayşe Nur Durmaz ,Kübra Telli, Sümeyra Çakır, Canan Özgün, AynurAşar , Gülşah Uyar ve Gülay Keskin'e katkılarından dolayı teşekkür etti.
Cihan DOĞAN
Kültür Sanat
08 Haziran 2020 - 02:34
Öğretmenlerden eTwinning projesi ve sanal sergi
Kültür Sanat
08 Haziran 2020 - 02:34