Haber Detayı
12 Ekim 2018 - Cuma 12:14
 
11 Kişinin Can Verdiği Jet Kazasında Kokpit Kayıtları Ortaya Çıktı
Başaran Holding'e ait uçağın İran'da düşmesiyle ilgili hazırlanan ön raporda kokpit ekibinin son konuşmaları ve kokpitte yaşananlar ortaya çıktı.
GÜNCEL Haberi
11 Kişinin Can Verdiği Jet Kazasında Kokpit Kayıtları Ortaya Çıktı

Başaran Holding'e ait uçağın İran'da düşmesiyle ilgili hazırlanan ön raporda kokpit ekibinin son konuşmaları ve kokpitte yaşananlar ortaya çıktı. Kaptan Pilot, Beril Gebeş'in son anlarda tehlikenin farkına varıp panik olan yolculara, "Korkmanıza gerek yok, problem yok" diye sakinleştirmeye çalıştığı da ortaya çıktı.

 

JET KAZASINDA 11 KİŞİ HAYATINI KAYBETTİ

12 Mart'ta meydana gelen kazada kaptan pilotu Beril Gebeş, ikinci pilotun Melike Kuvvet'in idaresindeki Başaran Holding'e ait, TC-TRB tescilli Bombardier Challenger 604 tipi iş jeti, İran'da düşmüş, kazada Hüseyin Başaran'ın kızı Mina Başaran ile 7 arkadaşının da olduğu 11 kişi yaşamını yitirmişti.

 

KOKPİTİNDE YAŞANANLAR ORTAYA ÇIKTI

Kokpitteki kayıtlarda, yolcuların uçaktaki endişesinin pilotlar tarafından giderilmeye çalışılmasından, pilotların arızadan dolayı kaygılarına kadar tüm ayrıntılar ortaya çıktı.

 

Ön raporda kayıtların senkronizasyonu söz konusu. Uçağın verilerini kaydeden FDR (Flight Data Recorder) bilgileri ile kokpitteki konuşmaları alan CVR (Cockpit Voice Recorder) kayıtları zaman olarak ekipler tarafından örtüştürüldü.

 

Kaptan Beril Gebeş ile yardımcı pilot Melike Kuvvet'in telsize basma parametrelerine göre konuşmalar ayırt edildi.

 

HAVADA TUTUNAMAYAN UÇAK BÜYÜK BİR HIZLA İRTİFA KAYBETTİ

Rapora göre pilotlar mikrofonla konuşmamışlar ve muhtemelen kulaklığı takmamışlar. Kulaklık takılı olmadığı için ekipler ses kayıtlarını çözmek için filtreleyerek, anlaşılabilir konuşmaları ortaya çıkarmışlar.

 

İki pilotun sağlık durumlarının uçuşa engel olmadığı ve uçağın bakımlarının da düzgün yapıldığının da raporda belirtildiği öğrenildi.

 

İki pilot, hız göstergeleri bilgileri farklı görülüyor. Bu sırada oto pilottan çıkılıyor. Stall yani havada tutunamayan uçak büyük bir hızla irtifa kaybederek facia gerçekleşiyor.

 

DÜŞENE KADAR HAVADA PARÇALANMA MEYDANA GELMEDİ

Raporda uçağın düşene kadar havada parçalanmanın meydana gelmediğinin de yazıldığı öğrenildi. Pilotlar, İran hava sahasında bulunduklarında Tahran'daki hava trafik kontrolörü ile iletişime geçiyor.

 

İŞTE SANİYE SANİYE FACİA BÖYLE GERÇEKLEŞTİ

14: 31: 47: Kaptan Beril Gebeş: 3.8 seviye 38 bin(feet) tırmanma

 

14: 31: 49: BG: Vertical speed ile tırmanıyorum

 

14: 31: 53: Ting diye tek bir uyarı sesi geliyor.Single chime denilen uyarı geliyor.İki pilotun arasındaki göstergelerde 10 Knot'luk fark var.

 

14: 31: 55: BG: Allah Allah,seninki ile benimki süratleri farklı

 

14: 32: 17: TC-TRB kuyruk tescili ile hava trafik kontrolörüne 38 bin feet'e tırmanış istiyorum

 

14: 32: 22: BG: Check list'i açar mısın?-(Arıza meydana geldiğinde pilotlar check-list'e gider.Yapılması gerekenler, her bir arıza için check-list'de yazar).

 

14: 32: 24: Kule tırmanışa izin veriyor

 

14: 32: 43: Sesten anlaşıldığına göre uçakta takat düşüşü var.Motorda bir takat azalması var.Gaz kesmişler.

 

14: 33: 47: Tekli bir uyarı sesi.Uyarı mesajı gelmiş

 

14: 33: 01: BG: Seviyeyi muhafaza edelim.Check-list'i açalım

 

14: 33: 05: İkinci pilot Melike Kuvvet check-list'te o başlığı açıyor ve okumaya başlıyor.

 

14: 33: 07: Tekrar bir uyarı mesajı geliyor

 

14: 33: 05: MK tekrar başlığı okuyor

 

14: 33: 16: BG: 37 bin feet istiyor

 

14: 33: 31: Seviye uyarısı geliyor

 

14: 33: 33: Gaz kesmeye benzeyen bir ses duyuluyor

 

14: 33: 38: Süratle ilgili çeşitli kaygıları var onun hakkında iki pilot konuşuyor

 

14: 33: 39: BG: İkimizin sürati aynı değil

 

14: 33: 47: MK Check-list'deki tanımlamaları okuyor

 

14: 33: 53: Uçağın aşırı sürat aşımında verdiği sesli ikaz duyuluyor(Burası en önemli gelişme)

 

14: 34: 02: MK: Benim süratim düşüyor

 

14: 34: 10: pilotlar kontrolörden seviye 3.7 yani 37 bin feet'e alçalma talep eder

 

14: 34: 23: MK: Kaptanım burnu ezin.Siz ezmiyorsunuz burnu(Stall olduğunda uçağın burnunu aşağı vermek gerektiği için Melike Kuvvet, Beril Gebeş'i uyarıyor)

 

14: 34: 23: Süratle ilgili problem olduğundan kokpit ekibi hem fikir oluyor

 

14: 34: 32: Arıza ile ilgili uçağın kitapçığına bakıyorlar

 

14: 34: 36: Melike Kuvvet check-list maddelerini uygulamaya başlıyor

 

14: 34: 37: Sürat aşımı ikaz sesi geliyor 20 saniye boyunca geliyor(sürat aşımı uçaklar için çok tehlikelidir.Yapısal hasara sebep olabilir. Üreticinin izin verdiği maksimum süratin üzerine geçilirse parça kopması olabilir)

 

14: 34: 37: Pilotlar hava trafik kontrolöründen arıza nedeniyle 3.7.0'a alçalma talep ediyor

 

14: 34: 38: BG: Bir dakika için lütfen bekleyin

 

14: 34: 40: BG: problem yok(yolculara söylüyor)

 

14: 34: 45: BG ikinci pilottan hava trafik kontrol merkezine seviye alçalma talep etmesini istiyor.3.4.0 talep etmesini söylüyor

 

14: 34: 45: Kule uçağa seviye 3.8.0'ı(38 bin feet'te) muhafaza edin diyor

 

14: 35: 46: Düşen sürat nedeniyle kaygılanıyorlar

 

14: 34: 46: Oto pilotun attığının sesi duyuluyor.(Ya kendileri atıyor ya da oto pilot kendisi çıkıyor)

 

14: 34: 52: TC-TRB kuleden 3.7.0'a(37 bin feet) alçalma talep ediyor

 

14: 34: 54: BG: 85'deyiz diyor(muhtemelen motor takatıyla ilgili)

 

14: 34: 57: kule uçağa alçalmayı serbest kılıyor

 

14: 34: 57: Stall warning uyarısı ve stick shaker meydana geliyor. Uçak Stall'a giriyor.Yani süratsiz kalıp havada tutunamıyor.Stall uyarısı ve lövyenin sallanması başlıyor.(Uçak stall'a girdiğinde uyarmaya başlar lövye vibrasyona girerek tepki veriyor)

 

14: 35: 01: BG: 85 N1'de benimki(Motor devri)

 

14: 35: 00: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 35: 04: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 35: 06: MK: Bırak!neden burnu tutuyorsun

 

14: 35: 07: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 35: 13: Seviye uyarısı var

 

14: 35: 15: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 35: 16: BG: Ben tutmuyorum!Kendi kendine oluyor(Kumanda almıyor gibi yorumlanabilir)

 

14: 35: 20: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 35: 21: MK: Niye çekiyorsun anlamıyorum(çekmemesi gerekiyor burnu aşağı doğru iterek vermesi lazım.Burnu alçaltması lazım)

 

14: 35: 23: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 35: 26: MK: Napabilirim

 

14: 35: 28: lövye vibrasyonu benzeri ses duyuluyor

 

14: 35: 32: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 35: 33: BG: Bana bir şey ver

 

14: 35: 36: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 34: 37: Uçak kuleye 3.4.0'a alçalma talep eder

 

14: 34: 40: MK: İrtifa kaybediyoruz

 

14: 34: 40: Lövye vibrasyonu benzeri ses

 

14: 35: 44: Lövye vibrasyonu sesi

 

14: 35: 47: BG yolculara: "korkmanıza gerek yok,problem yok" diyor

 

14: 35: 49: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 35: 52: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 35: 53: BG: Flight director'leri alır mısın?

 

14: 35: 56: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 36: 01: N1 gitti(Motor devir göstergeleri kaybolduğu yorumlanıyor)

 

14: 36: 05: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 36: 09: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 36: 12: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 36: 15: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 36: 22: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 36: 36: Stall uyarısı ve lövye vibrasyonu

 

14: 36: 45: N1 gitmesiyle ilgili kaygılanıyorlar onunla meşgul oluyorlar

 

14: 37: 17: Üçlü uyarı sesi geliyor

 

14: 37: 24: Üçlü uyarı sesi geliyor

 

14: 37: 27: Üçlü uyarı sesi geliyor

 

14: 37: 29: Sentetik bir ses duyulur motor yağı ikazı veriyor.Düşük yağ ikazı geliyor. Uçak yağ ikazı veriyor. (İhtimallerden biri yağ kaçağı var)

 

14: 37: 37.tekli uyarı sesi

 

14: 37: 49: tekli uyarı sesi

 

14: 37: 54: üçlü uyarı sesi

 

14: 37: 56: Kokpit ses kayıtları bitene kadar stall uyarı ve lövye vibrasyonu devem eder

 

14: 37: 57: TC-TRB emergency deklere eder

 

14: 38: 00: Kokpitte tek bir uyarı sesi

 

14: 38: 49: Uçak irtifa kaybetmeye devam ediyor

 

14: 40: 58: Uçak İranlı kontrolörün radarında kayboluyor.O sırada yakın bir noktada uçağı gören bir yolcu uçağının pilotundan TC-TRB'ye çağrı yapmasını talep ediyorlar. Yolcu uçağı pilotu çağrı yaptığını yanıt alamadığını kendi sistemlerinde,TC-TRB'nin hızlı bir irtifa kaybını gördüğünü bildiriyor. - İstanbul

Kaynak: (DHA) - Demirören Haber Ajansı Editör:
Yorumlar
Diğer Haberler
4
4'ü albay 219 asker hakkında gözaltı kararı verildi
Seçim takvimi Resmi Gazete’de yayımlandı
Seçim takvimi Resmi Gazete’de yayımlandı
NASA: Antartika
NASA: Antartika'daki Totten buzulu bütünüyle erirse, okyanusların su seviyesinede 3 metrelik bir artış yaşanabilir
Fatih Portakal
Fatih Portakal'a bir şok daha !
İlker Başbuğ: Atatürk çok partili sisteme geçmeyi başaramadı
İlker Başbuğ: Atatürk çok partili sisteme geçmeyi başaramadı
Yargıtay, tecavüze indirimsiz cezayı emsal kararla onadı: Bir kadın, istediği saatte, istediği şekilde dışarı çıkar
Yargıtay, tecavüze indirimsiz cezayı emsal kararla onadı: Bir kadın, istediği saatte, istediği şekilde dışarı çıkar
Afrin
Afrin'de bir Türk askeri hayatını kaybetti
MHP Genel Başkanı Bahçeli: Ankara
MHP Genel Başkanı Bahçeli: Ankara'daki kaza ile ilgili çok yönlü inceleme yapılmalı
‘Rusya, uzay alanında Türkiye’yle işbirliğine hazır’
‘Rusya, uzay alanında Türkiye’yle işbirliğine hazır’
Deveye benzeyen kaya ilgi odağı oldu
Deveye benzeyen kaya ilgi odağı oldu
Ankara
Ankara'daki tren kazasında ölenlerin isimleri belli oldu
Ankara
Ankara'da yüksek hızlı tren kazası: Faciaya ilişkin detaylar
Kılıçdaroğlu: İstanbul
Kılıçdaroğlu: İstanbul'u alacağız ve dünyanın en önemli metropollerinden biri haline getireceğiz
Nihat Genç tren kazasının
Nihat Genç tren kazasının 'şifrelerinin' Çarpışma dizisinde olduğunu iddia etti
Erdoğan: İlk 100 günlük icraat programının yüzde 97
Erdoğan: İlk 100 günlük icraat programının yüzde 97'sini gerçekleştirdik
Sayıştay ortaya çıkardı: 11 milyon TL
Sayıştay ortaya çıkardı: 11 milyon TL'lik hastanenin borcu tam 48 milyon TL
Ankara
Ankara'da hızlı tren kazası: 9 kişi hayatını kaybetti, 47 yaralı
Ağlayan bebekleri sakinleştiren cihaz üretildi
Ağlayan bebekleri sakinleştiren cihaz üretildi
Et restoranında 285 TL
Et restoranında 285 TL'lik meze şoku: İkram sanıp yediler
Erdoğan
Erdoğan'dan YHT kazası talimatı: Tüm birimler seferber edilsin
Karamollaoğlu
Karamollaoğlu'ndan Cumhurbaşkanı Erdoğan'a Ali Koç göndermesi
Sınıfta kahreden ölüm ! Bir anda yere yığıldı
Sınıfta kahreden ölüm ! Bir anda yere yığıldı
Hava nasıl olacak ? İşte 5 günlük hava durumu tahmini
Hava nasıl olacak ? İşte 5 günlük hava durumu tahmini
Ünlüler küçük Öykü için seferber oldu
Ünlüler küçük Öykü için seferber oldu
4 yaşındaki çocuğun vurduğu baba öldü
4 yaşındaki çocuğun vurduğu baba öldü
THY uçağında 13 bin metrede doğum
THY uçağında 13 bin metrede doğum
Hastaneyle ilgili skandal iddia
Hastaneyle ilgili skandal iddia
Tam 19 kilogram ! Sinop
Tam 19 kilogram ! Sinop'ta yakalandı
Abdurrahman Dilipak
Abdurrahman Dilipak'tan AKP'ye: Bu seçimde başarı zor
İstanbul Fatih
İstanbul Fatih'te 2 kişi evde ölü bulundu
Haber Yazılımı